ERASMUS+ PROGRAM TANITIMI


  1. ERASMUS PROGRAMI

    ERASMUS PROGRAMI NEDİR?

    Erasmus programı, Avrupa’daki yüksek öğretim kurumlarının birbirleri ile çok yönlü işbirliği yapmalarını teşvik etmeye yönelik bir Avrupa Birliği’ nin eğitim programıdır. Yüksek öğretim kurumlarının birbirleri ile ortak projeler üretip hayata geçirmeleri, öğrenci , idari ve akademik personel değişimi yapabilmeleri için hibe niteliğinde karşılıksız mali destek sağlamaktadır. İsmini, değişik Avrupa ülkelerinde hem öğrenci, hem de akademisyen olarak bulunmuş olmasından dolayı Rönesans Hümanizminin önemli temsilcilerinden biri olan Hollandalı bilim adamı Erasmus’tan (1469-1536) almıştır.

    ERASMUS PROGRAMI NE DEĞİLDİR?

    Erasmus programı bir “yabancı dil öğrenme programı” değildir.

    Erasmus programı tam anlamıyla bir “burs” programı değildir.

    Erasmus programı bir “diploma” programı değildir.

    Erasmus programı bir ” araştırma ” programı değildir.

    ERASMUS: AVANTAJLAR ve FIRSATLAR

    Esneklik: Günümüz dünyasında esnekliğin özellikle iş yaşamında ne denli önemli bir yer tuttuğu göz önünde bulundurulduğunda, eğitim ve öğrenim yaşamında esneklik sağlayan bu programın öğrencilere iş yaşamına hazırlıkta sağladığı avantajlar rahatlıkla anlaşılıyor. Sürekli yeni koşullara uyum sağlamayı gerektiren çağdaş iş yaşamına yönelik olarak yapılacak en iyi hazırlık, eğitim ve öğretim yaşamında da yeni koşullara uyum deneyimini yaşamak olacaktır.

    Uyum Yeteneği: Uyum yeteneğinin geliştirilmesi de yine iş yaşamına hazırlıkta önemli bir yer tutmaktadır. Günümüzde iş yaşamında başarının temel belirleyicileri yabancı bir ülkede çalışabilme, oranın kültürüne uyum sağlayabilme, gelişmiş düzeyde yabancı dil bilgisi gibi yetileri içermektedir. Mezuniyet sonrasında uzun süre aynı işi yapacağınızdan emin olsanız dahi, bu iş kapsamında da yabancı kültürlerle diyaloga girmeniz gerekeceğinden, sosyal uyum yeteneğinizi geliştirmeniz bakımından Erasmus size paha biçilmez bir fırsat sunuyor.

    Olgunluk: Bir başka ülkede yaşamak ve çalışmak, oranın idari işleyişleri ve bürokrasisi ile uğraşmak, onlarca form doldururken Avrupa bürokrasisiyle de tanışmak ve tüm bu süreçleri başarıyla tamamlamak kendinize olan güveninizi artıracak, yaşadığınız tecrübeler olgunlaşmanıza son derece değerli katkılarda bulunacak.

    Kariyer: Esneklik kavramıyla daha yükseköğretim sürecinde tanışarak uyum yeteneğinizi geliştirdikten ve gerekli olgunluk düzeyine ulaştıktan sonra, iş yaşamına girişte ne gibi avantajlarınızın olacağı açık. Yurtdışında kazanacağınız tecrübelerle özgeçmişinize ekleyeceğiniz yeni satırlar, mezuniyet sonrası atılacağınız iş yaşamını da yeni sayfalarla zenginleştirecektir.

    PROGRAMIN AMACI

    Programın amacı Avrupa’da yüksek öğretimin kalitesini artırmak ve Avrupa boyutunu güçlendirmektir. Bu hedef, Avrupa’nın değişik ülkelerindeki iyi uygulamaları Avrupa’nın bütününün istifadesine sunmak olarak özetlenebilir. Erasmus programı, belirtilen amaçları; üniversiteler arasında ülkelerarası işbirliğini teşvik ederek, öğrencilerin ve eğitimcilerin Avrupa’da karşılıklı değişimini sağlayarak ve programa katılan ülkelerdeki çalışmaların ve alınan derecelerin akademik olarak tanınması ve şeffaflığın gelişmesine katkıda bulunarak gerçekleştirmeye çalışmaktadır

  2. AKTS

    AKTS Kullanıcı Rehberi

    Bologna Süreci Uygulama Raporu


    AKTS(ECTS) Nedir?

    Avrupa Kredi Transfer Sistemi

    Erasmus programı kapsamında desteklenen bir başka etkinlik alanını oluşturan Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) bir akademik denklik sistemi olup, temel amacı farklı ülkelerin eğitim kurumlarında öğrenim gören değişim öğrencilerinin aldıkları derslerin sonuçlarının olabildiğince adil bir biçimde ilgili kurumlarca karşılıklı olarak tanınmasını sağlamaktır. Bu sistemin uzun vadeli amacı ise, kredi ve notlandırma konularında Avrupa çapında standartlaşmayı sağlamak, böylelikle Avrupa bütünleşmesinin eğitim boyutunu güçlendirmektir.

    Bu bakımdan Avrupa Kredi Transfer Sistemi, yüksek öğrenim alanında Avrupa çapında geçerli bir “ortak dil” olarak nitelendirilmektedir. Akademisyenler derslere AKTS kredisi verirken derslerin içeriklerini de gözden geçirmek durumda kalmaktadırlar çünkü AKTS prensiplerine göre derslerini yeniden kredilendirirken öğrencinin çalışma süresini, dersin zorluğunu, öğrenim hedeflerini ve dersin öğrenciye olan mesleki katkısını göz önünde bulundurmak zorundadırlar. Bu zorunlulukta derslerin içeriklerinin yenilenmesine ve dolayısıyla eğitim kalitesinin artmasına yol açmaktadır.

    AKTS(ECTS) Nasıl Uygulanır?

    • AKTS Nasıl Uygulanır?
      AKTS’nin uygulanmasında şu temel araçlardan yararlanılır
    • Eğitim Kılavuzu (AKTS Bilgi Paketi): Üniversiteler tarafından gerek merkezi düzeyde, gerekse fakülte ve bölümler düzeyinde ilgili kişilerin katılımıyla ortaklaşa hazırlanan Eğitim Kılavuzu yabancı ülkedeki bir öğrencinin ihtiyaç duyabileceği tüm akademik ve sosyal bilgileri içereceğinden AKTS ve uygulanışı konusunda da ayrıntılı bilginin bulunması gerekmektedir. Ayrıca öğrenci değişim programlarına katılan bölümlerin her birinin tüm dersler için derslerin işlenişini, AKTS kredilerini, derslerin içeriği ve diğer gerekli bilgileri bu kılavuza eklemeleri gerekmektedir.
    • Başvuru Formu (Application Form): Başvuru formu, değişim programından yararlanmak isteyen öğrenci tarafından doldurulur, öğrencinin akademik ve sosyal yetkinliği ile ilgili fikir sahibi olunmasını sağladığından öğrencinin değişime uygun olup olmadığı hakkında ön bilgi verir .
    • Öğrenim Anlaşması (Learning Agreement): Öğrenim Anlaşması, öğrenci, kendi kurumu ve değişim öğrencisi olarak bulunacağı kurum arasında yapılan üçlü anlaşmadır. Öğrenim Anlaşması öğrencinin değişim için gittiği üniversitede aldığı derslerin kendi üniversitesine döndüğü zaman sayılmasını sağlar .
    • AKTS Transkripti: AKTS Transkripti değişim öğrencisinin yurtdışına gitmeden önceki ve döndükten sonraki başarı durumunu gösteren bilgileri içerir. Öğrencinin yurtdışında aldığı derslerin kredi değerleri ve başarı durumu hem yerel notlandırma ve kredi sistemine göre, hem de AKTS’nin standart sistemine göre belirlenip transkripte işlenir.

    AKTS Notlandırma Sistemi

    Avrupa Kredi Transfer Sistemi uygulamada iki temel alana ayrılmaktadır:

    AKTS Kredisi:
    Bu konu AKTS’ in belkemiğini oluşturmaktadır. Buna göre AKTS’ ye katılacak tüm kurumlar için göz önünde bulundurulması gereken temel kural, bir akademik yılda alınması gerekli tüm derslerin kredilerinin toplamının 60 olması zorunluluğudur. Bu durumda yarıyıl başına alınması gereken zorunlu derslerin kredi olarak karşılığı 30 olacaktır. Bu noktada önemli bir diğer husus da kredi miktarının belirlenmesinde temel alınacak ölçütün ‘iş yükü’ olduğudur. Bir dersin iş yükü şu etkenler aracılığıyla belirlenir: haftalık ders saati sayısı, seminerler, pratiğe yönelik çalışmalar, alan çalışmaları, araştırma projeleri, bitirme tezi, evde ya da kütüphanedeki bireysel çalışma.

    Herhangi bir dersin kredi miktarının belirlenmesinde bu ölçütlerin tamamından yararlanacağından, örneğin haftalık ders saati görece az olan bir ders evde ya da kütüphanede çok çalışıp araştırma yapmayı gerektiriyorsa kredi değeri haftalık ders saati daha çok olan bir dersten daha yüksek olabilir. Yani asıl önemli olan, ders yüküyle orantılı olarak dersin kredisi belirlenirken mümkün olduğunca adil davranmaktır.

    AKTS Notlandırma Sistemi:
    Yüksek öğrenim alanındaki değişim programlarının uygulanmasında en çok karşılaşılan güçlüklerden biri öğrencinin başarısının farklı ülkelerin eğitim kurumlarında farklı ölçeklerle değerlendirilmesi, dolayısıyla zaman zaman öğrencilerin ülkelerinde döndüklerinde mağdur olmalarıdır. Bu sorunu aşmak üzere notlandırmada şeffaflığı amaçlayan bir sistem oluşturulmuştur. Buna göre aşağıdaki tabloda gösterilen değerler üzerinde anlaşılmıştır.

    Aşağıdaki tablodaki notlandırma sistemi yükseköğretim kurumlarının kendi notlandırma sistemlerine müdahaleyi amaçlamamakta, yükseköğretim kurumları AKTS notlandırma sistemini nasıl uygulayacaklarına kendileri karar vermektedirler.

    Tablo 5: AKTS Notlandırma Sistemi

     

    AKTS Derecesi

     

    Tahmini Öğrenci Derecesi

     

    Tanım

                  A                10 Mükemmel
                  B                25 Çok İyi
                  C                30 İyi
                  D                25 Başarılı
                  E                10 Yeterli
                  FX Kaldı
                  F Kaldı

    Bu temel derecelendirme sistemi karşısında diğer Avrupa ülkelerinin ulusal notlandırma sistemleri ise aşağıda verilmiştir:

    Tablo 6: Avrupa Ülkelerinin Ulusal Notlandırma Sistemi

    Ülkeler
    Almanya 5 4 3 2 1
    Avusturya 5 4 3 2 1
    Belçika 0-9 10 11-13 14-16 17-18 19-20
    Danimarka 0-5 6 7 8,9 10,11 12,13
    Finlandiya 1 1 ½ 2 2, 2½ 3
    Fransa 7-9 10 12 14 16
    Yunanistan 1-4 5 6 7 8,9 10
    İngiltere fail Third pass Lower 2nd 1
    İtalya 1-5 18-24 25,26 27-29 30 30 lode
    İrlanda fail pass 3rd 2nd / II 2nd /I I
    Hollanda 1-5 6 6 ½,7 7½,8 9,10
    Norveç 4,01-6,0 3,26-4,0 5,51-3,25 1,51-2,5 1,0-1,5
    Portekiz 1-9 10,11 12,13 14,16 17,18 19,20
    İspanya** 0-5

    5-7

    7-9 9-10
    İsveç

    underkänt

    godkänt

    godkänt

    välgodkänt

    velgodkänt

    İsviçre 4- 4 5 6
     Yaklaşık Değer
    AKTS
    Derecesi
    F
    Kaldı
    E
    Yeterli
    D
    Başarılı
    C
    İyi
    B
    Çok İyi
    A
    Mükemmel
    Aralık* 10% 25% 30% 25% 10%

    *Bu notları başaran öğrencilerin yüzdesi.
    **İspanya için yüzdeler farklıdır.

    AKTS’nin uygulanmasında ve yorumlanmasında bazı sorunlar mevcuttur. Avrupa’ da birçok ülkede kredi sisteminin olmaması ve AKTS sayesinde krediyle tanışmaları, yüksek öğrenim sistemleri, notlandırma ve değerlendirme sistemleri arasındaki farklılıklar AKTS’ nin benimsenmesi ve uygulanabilmesi önünde ciddi engeller oluşturmaktadır. Ne varki Bologna Deklerasyonunda 2010 yılına kadar belirlenen hedefler doğrultusunda AKTS’ nin uygulamasının yaygınlaştırılması, lisan eğitiminin 4 yıldan 3 yıla düşürülmesi, derecelerin tanınabilmesi için geliştirilen Diploma Eki, eğitim sistemlerinin uyumlaştırılması ve karşılaştırılabilir olması AKTS’nin yaygınlaştırılması için yapılan ciddi çalışmalardandır.

ERASMUS PROGRAMI KAPSAMINDA GELEN ÖĞRENCİLER (2004-2016 YILLARI ARASI)

ÜLKELER 2004

2005

2005

2006

2006

2007

2007

2008

2008

2009

2009

2010

2010

2011

2011

2012

2012

2013

2013

2014

2014

2015

2015

2016

ALMANYA 5 7 6 9 15 15 13 26 38 47 54 55
AVUSTURYA 1 1 1
BELÇİKA 2 6 10 6 9 7 1 6 8 4
BULGARİSTAN 2 2 1 1 3
ÇEK CUM. 5 2 6 5 2 7 11 4
DANİMARKA 1 1 1 6 2
FİNLANDİYA 1 1 2 1 2 2 3 1
FRANSA 2 4 2 7 4 7 9 16 19 21 15
HOLLANDA 5 6 16 11 10 6 14 7 8 17 9 11
İNGİLTERE 1
İRLANDA 2 1
İSVEÇ 2 2
İSVİÇRE 1
İSPANYA 5 1 3 3 4 3 7 2
İTALYA 1 3 2 3 3 7 14 12 9
LETONYA 1 2
LİTVANYA 2 3 1 4 3 2 6 4 3
MACARİSTAN 4 2 5 4 4 2
POLONYA 2 2 2 7 6 18 18 14 7 9
PORTEKİZ 2 2 5 4 2 10 1
ROMANYA 2 2 1 1 11 3
SLOVAKYA 1 1 1 1
SLOVENYA 1 2 3 1 3 2 7 8 2
YUNANİSTAN 1 2 2 1
DİĞER 7 4 1 1 7
TOPLAM 13 23 32 45 62 62 74 93 115 145 158 131

ERASMUS ÖĞRENİM HAREKETLİLİĞİNDEN YARARLANAN DEU ÖĞRENCİLERİNİN TERCİH ETTİKLERİ ÜLKELER BAZINDA DAĞILIMI (2004-2016 YILLARI ARASI)

ÜLKELER 2004

2005

2005

2006

2006

2007

2007

2008

2008

2009

2009

2010

2010

2011

2011

2012

2012

2013

2013

2014

2014

2015

2015

2016

ALMANYA 17 31 27 37 18 31 36 48 90 137 59 69
AVUSTURYA 9 2 8 4 8 8 5 10 10 2 4
BELÇİKA 1 4 5 10 5 9 18 20 19 21 7 7
BULGARİSTAN 1 1 3 1
ÇEK CUM. 2 1 6 5 6 13 32 7 17
DANİMARKA 2 2 2 1 9 4 4 3
FİNLANDİYA 5 6 6 10 9 10 8 8 4 2
FRANSA 2 2 4 8 10 4 12 18 16 4 6
HOLLANDA 15 20 18 18 14 12 17 13 16 13 6 13
İNGİLTERE 1 1 3 4 1 3 6 1 1
İRLANDA 2 3 1
İSVEÇ 3 1 1
İSVİÇRE 1
İSPANYA 2 3 2 4 2 5 7 17 8 8
İTALYA 1 2 3 5 19 17 35 40 14 17
LETONYA 1 3 5 1 1
LİTVANYA 2 2 3 2 3 2 2 5 4 1
MACARİSTAN 1 8 9 5 10 12 16 14 11
POLONYA 3 4 6 8 8 24 29 32 18 44
PORTEKİZ 2 2 5 4 2 10 9 10 3 2
ROMANYA 1 2 3 3 5 17 4 11
SLOVAKYA 1 1 2 1 1 2 0
SLOVENYA 1 4 5 7 14 11 5 14
YUNANİSTAN 3 2 3 2 2 2 1 2 4
TOPLAM 36 69 75 104 91 135 159 203 301 407 161 238

ERASMUS
STAJ HAREKETLİLİĞİNDEN YARARLANAN DEU ÖĞRENCİLERİNİN TERCİH ETTİKLERİ ÜLKELER BAZINDA DAĞILIMI (2009-2016 YILLARI ARASI)
ÜLKELER 2009

2010

2010

2011

2011

2012

2012

2013

2013

2014

2014

2015

2015

2016

ALMANYA 4 2 3 7 8 7 7
AVUSTURYA 1 2 2 3 1
BELÇİKA 1 1 1 2 2 2 2
BULGARİSTAN 1
ÇEK CUM. 2
DANİMARKA 1 2
ESTONYA 1
FİNLANDİYA
FRANSA 2 1
HOLLANDA 1 1 1 1 2
İNGİLTERE 1 2 2 8 3 3
İRLANDA
İSVEÇ 1
İSVİÇRE
İSPANYA 3 3 4
İTALYA 2 2 3 3 1
LETONYA 1
LİTVANYA
MACARİSTAN 1 1
NORVEÇ 1
POLONYA 1 1 2 1
PORTEKİZ 1 1 2
ROMANYA
SLOVAKYA 2
SLOVENYA 1
YUNANİSTAN 1 1
TOPLAM 9 5 7 25 31 35 21

ERASMUS PROGRAMI KAPSAMINDA GİDEN AKADEMİSYEN (2004-2016 YILLARI ARASI)

ÜLKELER 2004

2005

2005

2006

2006

2007

2007

2008

2008

2009

2009

2010

2010

2011

2011

2012

2012

2013

2013

2014

2014

2015

2015

2016

ALMANYA 14 8 5 11 5 9 6 3 9 8 3 6
AVUSTURYA 2 2 2 2 1 1 2 3
BELÇİKA 2 2 2 4 6 5 2 2 4 1 1
BULGARİSTAN 1
ÇEK CUM. 1 2 3 4 3 1
DANİMARKA 1 1 2 1 2
FİNLANDİYA 2 1 3 3 2 2 4 2 1
FRANSA 1 2 2 1 2 5 1 1
HOLLANDA 2 5 4 4 4 3 1 1 4 1
İNGİLTERE 1 1
İRLANDA 1
İSVEÇ 2 1 1 1
İSVİÇRE
İSPANYA 1 2 1 3 1
İTALYA 1 1 3 2 2 1 2 6 3 3 2
LETONYA 1 1 1
LİTVANYA 2 2 1 1 1 2 1
MACARİSTAN 5 1 1 1 4 4 1 1
MALTA 1
POLONYA 1 2 1 4 3 5 3 1 3
PORTEKİZ 5 1 1 1
ROMANYA 1 1 1 2
SLOVAKYA 1 1
SLOVENYA 1 1 1 1
YUNANİSTAN 2 3 1 1 1 5 3 1 1
DİĞER
TOPLAM 23 26 23 49 31 32 24 36 38 41 12 18
AKADEMİK YIL GİDEN ÖĞRENCİ GELEN ÖĞRENCİ GİDEN AKADEMİSYEN GELEN AKADEMİSYEN
2003-2004 7
2004-2005 36 13 22
2005-2006 69 23 26
2006-2007 75 32 40
2007-2008 104 45 53 18
2008-2009 91 62 30 41
2009-2010 135 62 28 24
2010-2011 159 74 24 37
2011-2012 203 93 37 40
2012-2013 301 116 44 54
2013-2014 407 145 52 57
2014-2015 161 158 16 35
2015-2016 238 131 18
TOPLAM 1986 954 390 306