Erasmus+ KA131, Avrupa Birliği’nin 2021–2027 dönemine ait Erasmus+ Programı kapsamında yürütülen ve program ülkeleri arasında yükseköğretim öğrenci ve personel hareketliliğini destekleyen bir alt faaliyettir. KA131 projesi, yükseköğretim kurumlarına verilen hibe yoluyla öğrenci öğrenim ve staj hareketliliği ile akademik ve idari personel hareketliliği faaliyetlerinin gerçekleştirilmesini amaçlar.
KA131 projeleri, her yıl Avrupa Komisyonu ve Türkiye’de Ulusal Ajans (Türkiye Ulusal Ajansı) tarafından açılan çağrılarla oluşturulur. Üniversiteler başvurularını kurumsal düzeyde yapar ve uygun bulunan yükseköğretim kurumlarına belirli bir bütçe tahsis edilir. Hareketlilikler bu bütçe kapsamında yürütülür.
KA131, aynı zamanda dijitalleşme, kapsayıcılık, çevresel sürdürülebilirlik ve aktif vatandaşlık gibi öncelikleri de destekler. Üniversiteler, bu çerçevede hareketlilik faaliyetlerini daha kapsayıcı ve kaliteli hale getirmeyi taahhüt eder.
ERASMUS+ PROGRAMI NEDİR?
Erasmus+ 2021-2027 yılları arasında uygulanan eğitim, gençlik ve spor alanlarını kapsayan Avrupa Birliğinin hibe programıdır. Erasmus+ Programı ile kişilere, yaş ve eğitim geçmişlerine bakılmaksızın yeni beceriler kazandırılması, onların kişisel gelişimlerinin güçlendirilmesi ve istihdam olanaklarının artırılması amaçlanmaktadır.
ERASMUS+ PROGRAMI NE DEĞİLDİR?
Erasmus programı bir “yabancı dil öğrenme programı” değildir.
Erasmus programı tam anlamıyla bir “burs” programı değildir.
Erasmus programı bir “diploma” programı değildir.
Erasmus programı bir ” araştırma ” programı değildir.
ERASMUS+: AVANTAJLAR ve FIRSATLAR
Esneklik: Günümüz dünyasında esnekliğin özellikle iş yaşamında ne denli önemli bir yer tuttuğu göz önünde bulundurulduğunda, eğitim ve öğrenim yaşamında esneklik sağlayan bu programın öğrencilere iş yaşamına hazırlıkta sağladığı avantajlar rahatlıkla anlaşılıyor. Sürekli yeni koşullara uyum sağlamayı gerektiren çağdaş iş yaşamına yönelik olarak yapılacak en iyi hazırlık, eğitim ve öğretim yaşamında da yeni koşullara uyum deneyimini yaşamak olacaktır.
Uyum Yeteneği: Uyum yeteneğinin geliştirilmesi de yine iş yaşamına hazırlıkta önemli bir yer tutmaktadır. Günümüzde iş yaşamında başarının temel belirleyicileri yabancı bir ülkede çalışabilme, oranın kültürüne uyum sağlayabilme, gelişmiş düzeyde yabancı dil bilgisi gibi yetileri içermektedir. Mezuniyet sonrasında uzun süre aynı işi yapacağınızdan emin olsanız dahi, bu iş kapsamında da yabancı kültürlerle diyaloga girmeniz gerekeceğinden, sosyal uyum yeteneğinizi geliştirmeniz bakımından Erasmus size paha biçilmez bir fırsat sunuyor.
Olgunluk: Bir başka ülkede yaşamak ve çalışmak, oranın idari işleyişleri ve bürokrasisi ile uğraşmak, onlarca form doldururken Avrupa bürokrasisiyle de tanışmak ve tüm bu süreçleri başarıyla tamamlamak kendinize olan güveninizi artıracak, yaşadığınız tecrübeler olgunlaşmanıza son derece değerli katkılarda bulunacak.
Kariyer: Esneklik kavramıyla daha yükseköğretim sürecinde tanışarak uyum yeteneğinizi geliştirdikten ve gerekli olgunluk düzeyine ulaştıktan sonra, iş yaşamına girişte ne gibi avantajlarınızın olacağı açık. Yurtdışında kazanacağınız tecrübelerle özgeçmişinize ekleyeceğiniz yeni satırlar, mezuniyet sonrası atılacağınız iş yaşamını da yeni sayfalarla zenginleştirecektir.
PROGRAMIN AMACI
Programın amacı Avrupa’da yüksek öğretimin kalitesini artırmak ve Avrupa boyutunu güçlendirmektir. Bu hedef, Avrupa’nın değişik ülkelerindeki iyi uygulamaları Avrupa’nın bütününün istifadesine sunmak olarak özetlenebilir. Erasmus programı, belirtilen amaçları; üniversiteler arasında ülkelerarası işbirliğini teşvik ederek, öğrencilerin ve eğitimcilerin Avrupa’da karşılıklı değişimini sağlayarak ve programa katılan ülkelerdeki çalışmaların ve alınan derecelerin akademik olarak tanınması ve şeffaflığın gelişmesine katkıda bulunarak gerçekleştirmeye çalışmaktadır
AKTS(ECTS) Nedir?
Avrupa Kredi Transfer Sistemi
Erasmus programı kapsamında desteklenen bir başka etkinlik alanını oluşturan Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) bir akademik denklik sistemi olup, temel amacı farklı ülkelerin eğitim kurumlarında öğrenim gören değişim öğrencilerinin aldıkları derslerin sonuçlarının olabildiğince adil bir biçimde ilgili kurumlarca karşılıklı olarak tanınmasını sağlamaktır. Bu sistemin uzun vadeli amacı ise, kredi ve notlandırma konularında Avrupa çapında standartlaşmayı sağlamak, böylelikle Avrupa bütünleşmesinin eğitim boyutunu güçlendirmektir.
Bu bakımdan Avrupa Kredi Transfer Sistemi, yüksek öğrenim alanında Avrupa çapında geçerli bir “ortak dil” olarak nitelendirilmektedir. Akademisyenler derslere AKTS kredisi verirken derslerin içeriklerini de gözden geçirmek durumda kalmaktadırlar çünkü AKTS prensiplerine göre derslerini yeniden kredilendirirken öğrencinin çalışma süresini, dersin zorluğunu, öğrenim hedeflerini ve dersin öğrenciye olan mesleki katkısını göz önünde bulundurmak zorundadırlar. Bu zorunlulukta derslerin içeriklerinin yenilenmesine ve dolayısıyla eğitim kalitesinin artmasına yol açmaktadır.
AKTS(ECTS) Nasıl Uygulanır?
AKTS Notlandırma Sistemi
Avrupa Kredi Transfer Sistemi uygulamada iki temel alana ayrılmaktadır:
AKTS Kredisi:Bu konu AKTS’ in belkemiğini oluşturmaktadır. Buna göre AKTS’ ye katılacak tüm kurumlar için göz önünde bulundurulması gereken temel kural, bir akademik yılda alınması gerekli tüm derslerin kredilerinin toplamının 60 olması zorunluluğudur. Bu durumda yarıyıl başına alınması gereken zorunlu derslerin kredi olarak karşılığı 30 olacaktır. Bu noktada önemli bir diğer husus da kredi miktarının belirlenmesinde temel alınacak ölçütün ‘iş yükü’ olduğudur. Bir dersin iş yükü şu etkenler aracılığıyla belirlenir: haftalık ders saati sayısı, seminerler, pratiğe yönelik çalışmalar, alan çalışmaları, araştırma projeleri, bitirme tezi, evde ya da kütüphanedeki bireysel çalışma.
Herhangi bir dersin kredi miktarının belirlenmesinde bu ölçütlerin tamamından yararlanacağından, örneğin haftalık ders saati görece az olan bir ders evde ya da kütüphanede çok çalışıp araştırma yapmayı gerektiriyorsa kredi değeri haftalık ders saati daha çok olan bir dersten daha yüksek olabilir. Yani asıl önemli olan, ders yüküyle orantılı olarak dersin kredisi belirlenirken mümkün olduğunca adil davranmaktır.
AKTS Notlandırma Sistemi:Yüksek öğrenim alanındaki değişim programlarının uygulanmasında en çok karşılaşılan güçlüklerden biri öğrencinin başarısının farklı ülkelerin eğitim kurumlarında farklı ölçeklerle değerlendirilmesi, dolayısıyla zaman zaman öğrencilerin ülkelerinde döndüklerinde mağdur olmalarıdır. Bu sorunu aşmak üzere notlandırmada şeffaflığı amaçlayan bir sistem oluşturulmuştur. Buna göre aşağıdaki tabloda gösterilen değerler üzerinde anlaşılmıştır.
Aşağıdaki tablodaki notlandırma sistemi yükseköğretim kurumlarının kendi notlandırma sistemlerine müdahaleyi amaçlamamakta, yükseköğretim kurumları AKTS notlandırma sistemini nasıl uygulayacaklarına kendileri karar vermektedirler.
Tablo 5: AKTS Notlandırma Sistemi
AKTS Derecesi | Tahmini Öğrenci Derecesi | Tanım |
A | 10 | Mükemmel |
B | 25 | Çok İyi |
C | 30 | İyi |
D | 25 | Başarılı |
E | 10 | Yeterli |
FX | Kaldı | |
F | Kaldı |
Bu temel derecelendirme sistemi karşısında diğer Avrupa ülkelerinin ulusal notlandırma sistemleri ise aşağıda verilmiştir:
Tablo 6: Avrupa Ülkelerinin Ulusal Notlandırma Sistemi
Ülkeler | ||||||||
Almanya | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | – | ||
Avusturya | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | – | ||
Belçika | 0-9 | 10 | 11-13 | 14-16 | 17-18 | 19-20 | ||
Danimarka | 0-5 | 6 | 7 | 8,9 | 10,11 | 12,13 | ||
Finlandiya | – | 1 | 1 ½ | 2 | 2, 2½ | 3 | ||
Fransa | 7-9 | 10 | 12 | 14 | 16 | – | ||
Yunanistan | 1-4 | 5 | 6 | 7 | 8,9 | 10 | ||
İngiltere | fail | Third pass | Lower 2nd | 1 | – | |||
İtalya | 1-5 | 18-24 | 25,26 | 27-29 | 30 | 30 lode | ||
İrlanda | fail | pass | 3rd | 2nd / II | 2nd /I | I | ||
Hollanda | 1-5 | 6 | 6 ½,7 | 7½,8 | 8½ | 9,10 | ||
Norveç | 4,01-6,0 | 3,26-4,0 | 5,51-3,25 | 1,51-2,5 | 1,0-1,5 | – | ||
Portekiz | 1-9 | 10,11 | 12,13 | 14,16 | 17,18 | 19,20 | ||
İspanya** | 0-5 |
5-7 |
7-9 | 9-10 | ||||
İsveç |
underkänt |
godkänt |
godkänt |
välgodkänt |
velgodkänt |
– |
||
İsviçre | 4- | 4 | 4½ | 5 | 5½ | 6 | ||
Yaklaşık Değer | ||||||||
AKTS Derecesi |
F Kaldı |
E Yeterli |
D Başarılı |
C İyi |
B Çok İyi |
A Mükemmel |
||
Aralık* | – | 10% | 25% | 30% | 25% | 10% |
*Bu notları başaran öğrencilerin yüzdesi.
**İspanya için yüzdeler farklıdır.
AKTS’nin uygulanmasında ve yorumlanmasında bazı sorunlar mevcuttur. Avrupa’ da birçok ülkede kredi sisteminin olmaması ve AKTS sayesinde krediyle tanışmaları, yüksek öğrenim sistemleri, notlandırma ve değerlendirme sistemleri arasındaki farklılıklar AKTS’ nin benimsenmesi ve uygulanabilmesi önünde ciddi engeller oluşturmaktadır. Ne varki Bologna Deklerasyonunda 2010 yılına kadar belirlenen hedefler doğrultusunda AKTS’ nin uygulamasının yaygınlaştırılması, lisan eğitiminin 4 yıldan 3 yıla düşürülmesi, derecelerin tanınabilmesi için geliştirilen Diploma Eki, eğitim sistemlerinin uyumlaştırılması ve karşılaştırılabilir olması AKTS’nin yaygınlaştırılması için yapılan ciddi çalışmalardandır.
YÜKSEKÖĞRETİM ERASMUS+ BEYANNAMESİ 2014-2020 (BİLGİ İÇİNDİR!)
2024 Sözleşme Yılı Uygulama El Kitabı
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Erasmus+ Programı
Öğrenci Hareketlilik Yönergesi
Erasmus+ Öğrenim Hareketliliği kurumlararası anlaşmalar dahilinde yapılabilmektedir. Öğrenim Hareketliliği yalnızca birbiri ile anlaşması olan kurumlar arasında gerçekleştirilebilmektedir.
Erasmus+ Öğrenim Hareketliliğinden Kimler Faydalanabilir?
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ya da başka ülkelerin vatandaşı olmakla beraber Dokuz Eylül Üniversitesi bünyesinde örgün eğitim/ikinci öğretim kademelerinin herhangi birinde (önlisans, lisans veya lisansüstü) bir yükseköğretim programına kayıtlı, tam zamanlı öğrenci olmalıdır.
Tam zamanlı öğrenci, değişimden yararlandığı dönemde 30 AKTS ders yükü olan öğrencidir.
Alttan dersinin kalmış olması, okulu uzatmış olması ya da disiplin cezası olması gibi durumlar öğrencinin Erasmus+ Öğrenim/Staj Faaliyetine başvurmasına engel teşkil etmez.
DOKÜMANLAR
– Erasmus Giden Öğrenci Öğrenim Checklist
– Erasmus Giden Öğrenci Öğrenim İş Akış Şeması
– Learning Agreement for Study
– Confirmation of Stay – Katılım Belgesi
Erasmus+ Staj Hareketliliği Faaliyeti Nedir?
Erasmus+ Staj Hareketliliği için önceden imzalanmış bir kurumlararası anlaşma olması şartı yoktur. Staj faaliyetine başvuracak öğrencilerin staj yapacakları kurumu kendilerinin bulmaları gerekmektedir.
Staja ev sahipliği yapacak kuruluşlar; işletmeler, eğitim merkezleri, araştırma merkezleri ve işletme tanımına uygun diğer kuruluşlar olabilir. Ancak; Avrupa Birliği Kurumları ile Avrupa Birliği (Topluluk) Programlarını yürüten kuruluşlar bu faaliyet kapsamında ev sahipliği yapamazlar.
Erasmus+ Staj Hareketliliğinden Kimler Faydalanabilir?
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ya da başka ülkelerin vatandaşı olmakla beraber Dokuz Eylül Üniversitesi bünyesinde örgün eğitim/ikinci öğretim kademelerinin herhangi birinde (önlisans, lisans veya lisansüstü) bir yükseköğretim programına kayıtlı, tam zamanlı öğrenci olmalıdır.
Staj hareketliliğine başvuracak öğrencilerin seçildikleri dönemde üzerlerinde 30 AKTS’lik ders yükü olması şartı aranmaz.
Alttan dersinin kalmış olması, okulu uzatmış olması ya da disiplin cezası olması gibi durumlar öğrencinin Erasmus+ Öğrenim/Staj Faaliyetine başvurmasına engel teşkil etmez.
DOKÜMANLAR
– Davet Mektubu Nasıl Olmalı?
– Learning Agreement for Traineeship
– Erasmus Giden Öğrenci Staj Checklist
– Erasmus Giden Öğrenci Staj İş Akış Şeması
Erasmus+ projesi kapsamında doktora öğrencilerine kısa süreli staj yapma imkânı sağlayan bir faaliyet türüdür.
Kısa Dönem Doktora Staj Hareketliliği; sadece doktora öğrencilerine yönelik olması, hibe destek tutarları ve asgari-azami faaliyet süreleri dışında, Erasmus+ Staj Hareketliliğiyle benzer çerçevede yürütülen bir faaliyet türüdür.
Kısa dönem doktora staj hareketliliği 5 günden kısa, 30 günden uzun olamaz.
Öğrencilerin staj süreleri hesaplanırken, haftasonuna denk gelen günler de toplam staj süresinin bir parçası olarak dikkate alınır.
BAŞVURU
Kimler Başvurabilir?
Aşağıdaki kriterleri karşılayan öğrenciler, Dokuz Eylül Üniversitesi’nde Erasmus+ öğrencisi olmaya uygundur:
Başvuru Süreci
Seçilmiş Öğrencilerin Aday Gösterilmesi:
Tüm öğrenciler, kendi üniversitelerindeki Erasmus+ koordinatörlükleri tarafından aday gösterilmelidir. Aday gösterme belgesi (indirmek için tıklayın) doldurulmalı ve erasmus.incoming@deu.edu.tr adresine gönderilmelidir.
Kayıt:
Aday gösterilen öğrenciye, üniversitemizin Uluslararası Akademik İlişkiler Koordinatörlüğü’nden kayıt bağlantısı gönderilecektir. Kayıt için gerekli belgeler şunlardır:
Önemli Uyarı: OLA için ders seçimi, online ders kataloğu kullanılarak ve öğrenciye atanan akademik koordinatörün (detayları kayıt epostasında gönderilecektir.) danışmanlığında yapılmalıdır.
Davet/Kabul Mektubu:
Son tarihe (Güz yarıyılı için 15 Ağustos, Bahar yarıyılı için 01 Ocak) kadar gerekli tüm belgeleri teslim eden ve kayıt işlemini tamamlayan öğrenciler, Uluslararası Akademik İlişkiler Koordinatörlüğü’müzden resmi bir davet/kabul mektubu alacaktır. Bu belge, vize başvurusu işlemleri için kullanılabilir.
Akademik Bilgiler:
Adaylık, kayıt ve hareketlilik sırasında ihtiyaç duyabileceğiniz bazı akademik kaynaklar ve belgeler şunlardır:
Türkçe Dil Kursu:
Türkçe Kursu, bir dönem boyunca her cuma (yarım gün) ücretsiz olarak tüm Erasmus Değişim Öğrencilerine verilmektedir. Öğrenciler 100 puan üzerinden 70 puan aldıkları takdirde kurs sonunda 3 AKTS ve bir sertifika alırlar.
Oryantasyon Buluşması:
Oryantasyon haftası, yarıyıl başlamadan bir hafta önce gerçekleştirilir. Katılım zorunlu değildir ancak şiddetle tavsiye edilir.
Vize ve İkamet İzni
Vize:
Erasmus+ öğrencileri, bu resmi bağlantı aracılığıyla Türkiye’ye gelmeden önce mevcut vize gerekliliklerini kontrol etmelidir:
https://www.mfa.gov.tr/visa-information-for-foreigners.en.mfa
Sağlık Sigortası:
Güncel ülke listesi
İkamet İzni:
Türkiye’de 90 günden fazla kalan tüm Erasmus+ öğrencileri, giriş tarihinden itibaren bir ay içinde şu adresten Kısa Dönem İkamet İzni başvurusunda bulunmalıdır:
https://e-ikamet.goc.gov.tr/
Ayrıntılı bilgi için:
Muafiyetler: Türk vatandaşı (çift uyruklular dahil) veya Alman Mavi Kartı olan öğrencilerin oturma izni başvurusunda bulunmaları gerekmez.
Oturma İzinleri ile ilgili SSS:
https://en.goc.gov.tr/residence-
Not: Oturma izni başvuru süreci, Uluslararası Akademik İlişkiler Ofisi gözetiminde ve oryantasyon haftası boyunca ESN Öğrenci Topluluğu’nun desteğiyle yürütülür.
Konaklama
Öğrenci Kimlik Kartı
Öğrenci kimlik kartları, Uluslararası Akademik İlişkiler Ofisi tarafından oryantasyon sırasında sağlanacaktır. Bu kartlar üniversite binalarına, kantinlere, spor tesislerine ve kütüphanelere erişim için gereklidir. Ayrıca toplu taşıma, sinema/tiyatro ve sosyal etkinliklerde öğrenci indirimlerinden yararlanmak için sunulmalıdır.
Erasmus Öğrenci Ağı (ESN)
Gelen her öğrenciye ESN Topluluğundan bir rehber atanır. Rehberler varıştan önce öğrencileriyle iletişime geçer ve konaklamaları boyunca onlara yardımcı olurlar. Sorularınıziçin iletişime geçin: esndeu@esnturkey.org
** Tüm evraklarınızın Koordinatörlüğümüze iletilmesini takiben dosyanız açılacak ve hibe sözleşmeniz hazırlanarak imza için tarafınıza randevu verilecektir.
** Tüm evraklarınızın Koordinatörlüğümüze iletilmesini takiben dosyanız açılacak ve hibe sözleşmeniz hazırlanarak imza için tarafınıza randevu verilecektir.